Met meer mensen die steeds meer internetten op een smartphone of tablet, is het cruciaal om uw webwinkel optimaal te laten renderen voor mobiele gebruikers. Door een goede mobiele beleving te bieden, kunt u de klantenloyaliteit verhogen, conversies verbeteren en betere ervaringen creëren voor uw mobiele gebruikers. Hier is een overzicht van enkele concrete tips over hoe je je webwinkel kunt optimaliseren voor mobiele apparaten.
Maak gebruik van responsief webdesign
Responsief webdesign is een must als het gaat om mobiele optimisatie. Met responsive webdesign kun je je website automatisch laten aanpassen aan de grootte van het scherm. Dit betekent dat de vorm, contentpositie, navigatie en afbeeldingen automatisch worden aangepast, zodat de gebruikerservaring optimaal is voor zowel desktops als mobiele apparaten. Door gebruik te maken van responsief webdesign, kun je eenvoudig een consistente gebruikerservaring bieden, ongeacht op welk apparaat een bezoeker je site bezoekt.
Optimaliseer de laadtijd
De gemiddelde aandachtsspanne van mobiele gebruikers is veel korter dan die van desktop-gebruikers, dus het is essentieel dat je site snel laadt. Als een potentiële klant wacht op een pagina die te langzaam laadt, zult u deze klant waarschijnlijk verliezen. Als je het nodig vindt, overweeg dan om enkele aanpassingen aan je website te doen, zoals het gebruik van caching-technologieën, het verminderen van het aantal afbeeldingen op een pagina en het verminderen van de grootte van afbeeldingen om de laadsnelheid te verbeteren.
Verminder de doorklikdiepte
Doorklikdiepte is een meetbaar aantal domeinnaamverwijzingen dat nodig is voor een bezoeker om vanaf een homepagina naar het doelproduct te navigeren. Soms kan mobiele navigatie moeilijk zijn, wat een goede doorklikdieptebeheersing zo belangrijk maakt. Zorg ervoor dat je een eenvoudige, logische en consistente navigatiestructuur hebt. Maak navigatieknoppen uniek, kenmerkend en herkenbaar. Maak de navigatie ook zo simpel mogelijk, zodat het zo eenvoudig mogelijk is om het gewenste product te vinden.
Gebruik mobiele advertenties
Door mobiele advertenties te gebruiken, kun je je doelgroep bereiken waar ze zijn – op hun mobiele apparaat! Met mobiele advertenties kun je niet alleen meer bezoekers naar je winkel leiden, maar je kunt ook targeten naar specifieke doelgroepen. Met de juiste apparaten en de juiste advertenties kun je meer traffic genereren en ook meer potentiële klanten bereiken. Met slimme advertenties kun je ook meer betrokkenheid creëren en je klanten laten zien dat je bereid bent om je winkel te optimaliseren voor hun gemak.
Focus op lokale zoekresultaten
Het is belangrijk om te erkennen dat veel mensen hun zoekopdrachten op mobiele apparaten lokaal beperken. Als je webshop in een specifiek gebied is gebaseerd, dan is het verstandig om je website zo te positioneren dat ze hoog scoort op die locatie. Uitvoeren van lokale SEO-strategieën, zoals het creëren van lokale pagina’s, het maken van lokale backlinks en het verbeteren van lokale content, kan uw lokale ranking verbeteren. Dit kan helpen om meer lokale bezoekers te krijgen, wat uw conversies en omzet drastisch kan verhogen.
Gebruik App Store Optimization (ASO)
Door het gebruik van App Store Optimization (ASO) kun je je mobiele applicatie onderscheiden in de App Store. ASO is eigenlijk een techniek om je applicatie zo goed als mogelijk te positioneren in de App Store, wat een betere bekendheid en meer verkeer en downloads zal opleveren. ASO is een krachtige manier om ervoor te zorgen dat uw applicatie de top 10 van de App Store-resultaten behaalt, wat ook resulteert in meer downloads. Het is belangrijk om strategisch te werk te gaan bij het ontwerpen van een app, waardoor u uw kansen vergroot om naar de top van de pagina’s te stijgen.
Maak je website makkelijk te gebruiken op mobiele apparaten
Met behulp van technologieën, zoals touchscreens, kunnen gebruikers gemakkelijk interessante content binnen enkele seconden krijgen. Toch, als een website niet goed is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, betekent dit dat bezoekers een slechte gebruikerservaring zullen krijgen, wat resulting zal zijn in slechte conversies. Zorg er voor dat je zoek- en navigatiemogelijkheden, zoals de zoekbalk, makkelijk te gebruiken zijn, zodat je bezoekers je site snel kunnen doorzoeken om wat ze willen te vinden. De knoppen, links en affiliate links moeten ook gemakkelijk te herkennen en te gebruiken zijn op een mobiel apparaat.