Voor elke webwinkel is het noodzakelijk om een Google Search Console-account te hebben. Google Search Console is een gratis dienst van Google wat eigenaars van websites helpt de prestaties en de aanwezigheid van hun site te verbeteren in de zoekresultaten van Google. Deze dienst biedt ook informatie en tools die website-eigenaren kunnen gebruiken om hun site in realtime te controleren, zoals informatie over verouderde links of replieken op inhoud. In dit artikel geven we je meer informatie over waarom een Google Search Console-account zo belangrijk is voor een webwinkel en hoe je er zelf eenvoudig een kunt aanmaken.
Waarom heb je een Google Search Console-account nodig?
Als je een webwinkel hebt, is het belangrijk om te weten hoe je jouw website in de zoekresultaten van Google krijgt. Dit kan helpen om meer bezoekers naar je webshop te trekken, wat resulteert in meer verkopen. Met Google Search Console kun je bijhouden en beheren hoe je website wordt weergegeven in de zoekresultaten. Deze dienst biedt je ook realtime informatie over je website, zoals ontdekte links, gespiderde pagina’s en indexstatus. Op deze manier heb je de mogelijkheid om te zien hoe je website zoekmachines zoals Google zien en hoe je deze kunt verbeteren om meer verkeer naar je website te krijgen.
Met Google Search Console kun je ook informatie over sitefouten krijgen. Deze kunnen je helpen om te weten wat je website beter kan doen om beter te presteren in de zoekresultaten van Google. Met de website-probleemdiagnose kun je bijvoorbeeld controleren of er linkfouten zijn waardoor je misschien verkeer misloopt, of dat er inhoud op je website is die niet door Google-spiders indexeert, wat ook je verkeer effectief kan beperken. Als je eenmaal weet wat er fout is, kun je onmiddellijk stappen ondernemen om je website te verbeteren.
Hoe een Google Search Console-account aanmaken?
Het aanmaken van een Google Search Console-account is eenvoudig en gratis. Je moet eenmalig een bevestigingscode invoeren om je site te verifiëren en je kunt dan direct aan de slag. Klik eerst op de knop “Start” op de hoofdpagina en volg de instructies op het scherm. Als je je e-mailadres hebt ingevoerd, zal Google je verzoeken om de bevestigingscode op te halen om ervoor te zorgen dat je geen spam gaat ontvangen. Als je deze code hebt ingevoerd, kun je je site toevoegen aan je Google Search Console-account.
Na het aanmaken van je account, krijg je toegang tot de zoekanalyse-rapporten van je site. In deze rapporten kun je zien hoe het verkeer en de prestaties van je website veranderen. Je kunt ook informatie over zoekresultaten, zoals verouderde links en fouten in de inhoud, krijgen. Daarnaast kun je verdachte of illegale activiteiten op je website volgen en kun je je website-instellingen controleren, waaronder beveiliging, site-protocol en indexering.
Google Search Console biedt ook een aantal prachtige hulpmiddelen voor het verbeteren van je website om beter te ranken. Denk bijvoorbeeld aan de mobiele-vriendelijke test, waarmee je ervoor kunt zorgen dat je site goed wordt weergegeven op mobiele apparaten. Daarnaast is er een Keyword Planner-hulpmiddel dat je helpt bij het vinden van zoekwoorden die je kunt gebruiken in je webinhoud om je site te optimaliseren voor de organische zoekresultaten. Bovendien is er ook een Structured Data Testing-hulpmiddel om ervoor te zorgen dat alle metadatagegevens correct zijn op je site.
Hoe je website te verbeteren met Google Search Console ?
Nu je een Google Search Console-account hebt aangemaakt, kun je het verkeer naar je website verbeteren door eerst je website te controleren op fouten en problemen. Kijk naar de mobiele-vriendelijke test om te zien of je website goed werkt op mobiele apparaten en pas indien nodig je code aan. Controleer ook of er links of pagina’s zijn die niet meer bestaan en pas je content aan om deze fouten op te lossen.
Verder kun je met je Google Search Console-account ook je website verbeteren voor zoekmachines. Probeer te optimaliseren voor zoekwoorden en keywords die potentiële klanten kunnen gebruiken. Pas eventueel je inhoud en code aan om ervoor te zorgen dat je website goed wordt gecRAWld door zoekmachines. Je kunt de keywords analyseren met de Keyword Planner-hulpmiddel of een van de applicaties van derden om de volledige zoekwoordenstrategie te bepalen.
Voor verdere optimalisatie van je website in Google kun je ook Structured Data aan je pagina’s toevoegen. Deze gegevens helpen Google om belangrijke informatie over je webpagina’s te identificeren, waardoor je website beter uitrankt en meer verkeer krijgt. Structured Data zorgt ook voor betere presentatie van je content in de zoekresultaten. Om ervoor te zorgen dat de structurele gegevens op je site correct werken, kun je Goolge’s Structured Data Testing-hulpmiddel gebruiken.
Conclusie
Het opzetten van een Google Search Console-account is een belangrijke stap voor elke website-eigenaar. Deze gratis service geeft website-eigenaren informatie over hoe zoekmachines hun site zien. Ook biedt het tools om te zien of er verouderde links of gegevensfouten zijn, en hulpmiddelen om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Het proces van het aanmaken van een Google Search Console-account is eenvoudig en je kunt direct beginnen met verbeteringen maken aan je website om beter te presteren.